tisdag 24 maj 2011

Lite Kalabalik



Chicken Tikka med Raita och Nam bröd, det är så gott och så enkelt tack vare dom små påsarna i paketet! Mysig tisdagsmiddag!


Dag två på nya jobbet, känns bra! Fördelen med att jobba på byrå är (tror jag) variationen att få jobba med olika varumärken, särskilt för en "varumärkesnörd" som jag, det känns redan väldigt spännande och inspirerande. Det kommer nog komma lite spännande tankar efterhand...som till exempel det här med sociala medier. Eftersom jag är så intresserad och har jobbat mycket i den världen dom senaste åren både i Sony Ericsson men även på Berghs och i min egen privata sociala värld så har jag ofta reflekterat och funderat över hur företagen väljer att delta. En sak är i alla fall säker, alla verkar ha väldigt bråttom...;-)


Det har verkligen blivit något av ett "buzz" att alla ska delta i den sociala nätvärlden, ofta helt utan att fundera på varför, var och hur. Mitt viktigaste råd och reflektion är att går du med som företag och varumärke så gäller det att delta och vara aktiv. Det finns så många sidor både hemsidor och Facebook sidor till exempel som hade senaste uppdatering 2010 i november eller "Gott nytt år" osv som senaste inlägg...då är det bättre att inte synas där alls. Någon sa vid något tillfälle att man ska använda "nördarna" på sitt företag, dom där ni vet som alltid är online och som älskar att twittra och facebooka osv, dom är garanterat aktiva och har koll på vad och hur. 


Däremot gillar jag att flera företag valt att flytta sin kundtjänst till Facebook eller helt lägga ner sin website och bara använda Facebook eller göra om sin site till blogg. Det sägs att man i genomsnitt tillbringar 57 sekunder på en site men att genomsnittssvensken tillbringar 46 minuter per dag på Facebook...så beroende på var man har sin målgrupp så finns det en del att tänka på i sin framtida strategi.


Kolla till exempel hur 3 använder sin Facebook sida, jag kan tänka mig att en stor del av deras mågrupp lever på FB och att det är helt rätt för dom att vara där.


Nu är klockan 22.15 och jag ska tvinga mig att gå och lägga mig...att det ska vara så svårt! Jag är så kvällspigg men mår psykiskt riktigt dåligt när klockan ringer, eller ännu värre om jag vaknar vid sex och vet att det bara är en halvtimme-timme kvar...hemskt! Så därför ska jag ta min bok och krypa ner och se till att få åtta timmar.


Men innan jag stänger ner måste jag bara visa ett "litet företag" som jag har hört talas om lite på avstånd men som jag plötsligt läste om i Sydsvenskan idag. Lite Kalabalik heter dom och gör "lite" fina armband bland annat. Jag blir nog tvungen att köpa ett;-) En fin liten site har dom med en jättefin liten blogg! (bilden har jag lånat från deras lilla sida)


Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar