måndag 16 september 2013

Prick, prick, prick

Jag stör mig inte så mycket på att vårt sätt att skriva har förändrats så mycket i och med sms, mail och sociala medier. Vi ska vara kortfattade och då blir "tillbaka" "tbka", "i morgon" blir "imon" - ja, det finns massor med nya förkortningar. Jag vet att många blir störda. Tycker att vi tappar vårt språk. Men om Twitter har satt en gräns på 140 tecken så gäller det att få ihop det, om man ska skicka 100 sms om dagen gäller det också att fatta sig kort och vem vill läsa lååånga inlägg på Facebook? Samma gäller smiley gubbar, hjärtan och tummen upp tecken som vi fyller våra sms och mail med för att tydliggöra känslan vi vill förmedla. 

Det där med känslan tycker jag är viktigare. En del människor har inte skrivandets gåva och kan låta väldigt högtravande, kaxiga, kritiska - det dom vill säga uppfattas helt enkelt helt fel om dom inte tar hjälp av en glad gubbe eller ett litet hjärta. 

Men, det finns en sak som stör mig otroligt mycket. Det är alla utropstecken- och frågeteckenmissbruk. Jag har flera vänner som missbrukar dessa tecken och det stör mig. Fast jag lägger till en glad gubbe och massor med hjärtan för jag älskar er ändå :-) <3 <3 <3

Så idag läste jag en lång artikel av en Eskil Fagerström på Sydsvenskan, "prickar som smittar". I den hatar Eskil alla dom där "punkt, punkt, punkt" som egentligen är ett skiljetecken, även kallat ellips. Ellipsens funktion är att markera att något har uteslutits, något saknas. I artikeln jämför han det med att sätta utropstecken som han menar är "muntert och kärvänligt" medan exempelvis "ha en bra dag..." Kan uppfattas hatiskt eller hånfullt. Tänk att vi uppfattar det så olika. Jag kan ju i och för sig ibland uppfatta en liten nonchalans i dom där punkterna även om jag nog missbrukar dom jag med. Jag som undviker att missbruka utropstecken, särskilt i rubriker eller kortare meddelanden. Fast det värsta är dom som kör på med flera på rad. !!! Eller ?? För mig signalerar det en osäkerhet och det stör mig för när i svenska språket har vi dubbla frågetecken eller utropstecken? 

Artikeln lärde mig ialla fall att dom tre punkterna kallas "ellips", det var nytt för mig. 

Heja prick, prick, prick;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar