måndag 8 april 2013

"När upphör konst att vara konst? När blir konst till reklam?"


Det är väldigt speciellt att vara ny på jobbet. En nära vän till mig reflekterade över det och menade att känslan över att vara vuxen och inte kunna är en ganska svår känsla. Håller med. Jag tycker också att det är jobbigt innan folk vet vad man går för. Innan man hittat sin plats i gänget. Sina kontakter och sitt nätverk. Samtidigt så är det ganska okej att vara ny för då får man ställa dumma frågor och vara lite betraktande. Men viktigast av allt, det ska vara kul att jobba. Det tror jag att det kommer bli. Och en utmaning. Precis som det ska.

För några dagar sen fick jag ett mail av en vän och bloggläsare om ett event som är i morgon på Spritmuseum i Stockholm. Hade jag bott i Stockholm hade jag gärna velat gå. Jag gillar sättet som Absolut jobbar med sitt uttryck och sina flaskor. Samtidigt så är jag med på frågeställningen "när konst upphör att vara konst och blir reklam". Det är ju reklam såklart, konstnärerna är köpta och anledningen är att jobba med att stärka ett varumärke. Att sälja mer. Samtidigt är det erkända konstnärer vilket i mina ögon är en spännande kombination och höjer klassen på reklamen. Å andra sidan kan det kännas som att det gått lite inflation i att göra dessa typer av samarbeten. Starkt varumärke plus konstnär/designer/kändis ligger i tiden och Absolut är långt ifrån ensamna. Samtidigt så gör Absolut det med stil och finess. Och fortfarande är det ett fräscht sätt att jobba på i mina ögon. Så här skriver man på spritmuseum.se om 


"Utgångspunkten för diskussionen är Absolut Art Collection, Sveriges mest säregna konstsamling, inhyst på Spritmuseum i Stockholm. De flesta av de drygt 500 internationella och svenska konstnärer som är representerade (bl.a. Andy Warhol, Damien Hirst, Louise Bourgeois, Linn Fernström och Ola Billgren) är erkända. Men målningarna, grafiken, fotografierna, skulpturerna, möblerna och glaskonsten föreställer ett och samma objekt, en vodkaflaska. Och det är vodkafabrikanten som beställt porträttet."

Vidare skriver dom:

"Hur långt kan och bör företag parasitera på ett slags äkthet de aldrig kan skapa själva?"

Där måste jag kontra med att konstnären säljer väl sig själv och sin konst till företaget, i min värld är det inte att parasitera utan mer en win win situation för att stärka respektive varumärke och namn samtidigt som båda säkert tjänar en peng. Egentligen om man hårddrar det så är det ju konstnären som är den säkra vinnaren om man pratar pengar, han får (antar jag) betalt oavsett utdelning. För mig kan detta absolut vara konst. Det är dessutom huvudet på spiken, såklart kan inte företaget göra detta "äkta" utan att samarbeta med konstnären, vilket är precis vad det hela går ut på.  

Jag har tidigare skrivit om några av Absolut´s fina flaskor, Absolut Svea  och Absolut Elyx till exempel. Lite samma tanke som nu senast Coca Cola light har gjort med Marc Jacobs. Som sagt så gillar jag hur man jobbar med spännande produkter och spännande namnstarka artister tillsammans. Det inspirerar! Det väcker nya tankar för både varumärket och konstnären. På samma sätt som H&M, Indiska, Lindex inspirerar med sina samarbeten. Tänk vad Victor & Rolf skapade, eller Missoni. 

Jag ska definitivt försöka hinna titta på utställningen "Absolut art collection" när jag är i Stockholm nästa gång!

(bild lånad på Spritmuseum.se)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar