fredag 13 januari 2012

Dags att lämna Kambodja

Nu är det dags att lämna solen, värmen, den kalla ölen och äventyret bakom sig. Lite sorgligt men allt har ju som vi vet ett slut...om det inte vore för det trista vädret är det ändå ganska okej att komma hem till sin säng, lite mysiga kvällar med tända ljus, träningen, maten, vännerna, Sanna min älskade dotter och allt det man har skapat hemma. Jag har fått lite perspektiv på tillvaron när jag har sett hur folket lever i detta landet, det är mysigt att besöka men jag skulle nog inte vilja bo här permanent.

Idag gjorde jag både manikyr och pedikyr för 4 dollar...alltså ca 28 svenska kronor...helt otroligt!

Igår kväll var vi på Remdong, en av två Friends restauranger som finns här i Phnom Penh. Friends organisation går ut på att man plockar upp gatubarn och ger dom restaurangutbildning under ca ett år, dom får mat och husrum och lär sig ett yrke. Klarar dom det så hjälper organisationen även till att skaffa jobb till ungdomarna. Friends är en organisationer med flera intressenter som t ex EU. Här finns många organisationer som framförallt hjälper barn och ungdomar. Man kan åka hit som volontär vilket jag känner vore helt fantastiskt för hjälp behöver dessa fina barn och ungdomar som man ser på gatorna.

Hej då Kambodja! Vi kommer tillbaka <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar