onsdag 11 januari 2012

Koh Rong

Detta inlägget skrev jag i lördags när vi var på Koh Rong, en underbar ö utan ström så därför kommer det nu:

Efter sex dagar i Sihanoukville kände vi oss rätt nöjda. Jag hade googlat om öarna och som jag skrivit tidigare hade vi ju varit på bamboo Island på en endagstripp. Bamboo var mysig men inte wow, en ganska vanlig liten ö med ett trist litet hak och några små fula bungalows. En ö som jag hittade heter koh Rong och kallas även Monkey Island, det visade sig att dit gick en del dykturer.

Vi gick runt till några tour bokare och hittade till slut en som bokade båt, pickup och en övernattning på treehouse bungalows, sen var det fullt. Vi ville gärna stanna tre nätter, fyra dagar. Med facit i hand skulle jag kunnat stanna mycket längre!

Vi checkade ut i torsdags morgon, tidigt och satte oss på båten kl 8.00. Två timmar senare gick vi i land i paradiset! Dom som vet säger att det är som dom thailändska öarna för 30 år sen...krit vit sand, lika bländande som snö och helt kristallklart pärlande vatten som skiftar mellan grönt och turkost...vi kom in till en liten, liten fiskeby med några få hus och små, små hak. Allt är minilitet. Här leker småbarnen och hundarna och mitt i allt går en oxe och släpar virke till nybyggen.

Vi gick längs den vita stranden några hundra meter och sedan in i en liten skog, där inne låg en riktig honeymoon oas med sex bungalows och fyra treehouse, alltså bungalows uppe i träden, allt detta i en alldeles egen liten badvik. I hjärtat av detta låg restaurangen där maten var himmelsk och vi kunde ligga i soffor och bara chilla med en god drink. När generatorn var på på kvällen spelades mysig musik i högtalarna. Bungalowen vi fick var underbar, så romantisk med en härlig balkong mot havet. Fortsatte man genom skogen ca 10 minuter kom man till tre kilometer totalt orörd kritvit strand! I restaurangen bakade dom både frukostbrödet men även riktiga pizzor i stenugn.

Det finns inte el på hela ön, generatorer går igång 18.00 på kvällen, när det blir mörkt, men det finns ingen wifi och det gäller att ha pannlampan med för vid 22.30 blir det svart. Det innebär också att det finns varken fläktar eller ac, allt är öppet och man sover i sängar med myggnät runt om och låter kvälls och nattbrisen svalka. Helt ljuvligt!

I den lilla fiskebyn låg en månad gammal italiensk/ungersk restaurang dit vi gick en kväll. Sonen i familjen berättade för oss att ön koh Rong är lika stor som Hongkong Island och har fyra små byar. Stranden på andra sidan är sju kilometer lång och helt orörd...men...om fem år ska här finnas flygplats och trefilig motorväg...

Efter vår första natt på treehouse fick vi inte bo kvar...vi gick till grannen 200 meter bort, paradise bungalows och fick en bungalow uppe på höjden, 50 meter från havet och med en underbar utsikt! Vi kunde ligga i sängen och se soluppgången på morgonen. Restaurangen låg också uppe på höjden och jag får ont i magen så underbart! Som en stor trälada utan väggar med soffor, kuddar, madrasser ut mot havet. Folk låg, satt, halvlåg och läste, småpratade och bara njöt både dagar och kvällar. Musiken var underbar med flera högtalare i taket.

Sista natten fick vi bo i paradise massagerum, ett helt öppet rum nere vid stranden med bara vita lakan som fladdrade i vinden som väggar, i mitten av rummet låg en madrass med myggnät runt om. Så romantiskt! Ni ska veta att det aldrig går under 28 grader varken i luften eller vattnet här...

Vi betalade 30 dollar för våra bungalows, 10 dollar för massagerummet och 15 dollar enkel för båtresan. Det lär vara dyrare om några år...

Förutom barnen som tillhör familjerna i den lilla fiskebyn har vi bara sett en familj med barn resten är par eller kompisar. Här är väldigt tyst och lugnt, närmsta granne på stranden ligger kanske 50-70 meter bort, på den övergivna stranden på tre kilometer var det vi och två par till som man bara kunde ana en halv km bort...

Men visst kunde man aktivera sig och ta en båt runt ön, taxibåt till ödestränder, dyka, hyra kanot, snorkla, spela beachvolley eller till och med gå på trekking i djungeln. Ett par som vi mötte hade tagit en segeltur hit, tre dagar 800 dollar. Fisken dom hade med sig tillagade restaurangen gärna till dom.

Jag trodde inte pardiset fanns men detta var ett riktigt paradis! Det blev fyra fantastiska dagar i ett underbart paradis helt avstängda från omvärlden!

En varning dock, se till att ha myggmedel som även tar sandflugebett! Jag ser ut som jag har vattkoppor...