torsdag 12 januari 2012

Siem Reap

Tidigt i morse lämnade vi Siem Reap efter tre dagar. Siem Reap visade sig vara en underbar liten stad. Det är en liten stad med 140 000 invånare, den lilla stadskärnan består av en old market, en night market och en restauranggata (Pub street). Fullt med folk, mopeder, bilar och turk tuks och fina låga hus.

Night market var verkligen annorlunda mot andra marknader inklusive old market. Det var rent, snyggt, välorganiserat med massageställen för trötta fötter, en stor bar/restaurang med jonglerande bartenders och mycket fint att köpa. Det man kan köpa här är silver, buddhor i alla storlekar, haremsbyxor, tunikor, väskor och souvenirer.

En stor skillnad mellan thailändare och kambodjaner, tycker jag, är att kambodjanerna är duktiga på engelska och har ett uttal som är fullt förståeligt, dessutom har dom mycket av vår humor.

Förutom att vi har gått på marknader och ätit gott har vi också besökt templen i Angkor. Vilken upplevelse! Jag som nästan hade beslutat mig för att stanna på Koh Rong och möta upp Kristian här i Phnom Penh istället är jätteglad att jag följde med. Nattbussen på 10 timmar hade jag kunnat vara utan men den glömde jag snabbt.

Vi hyrde en chaufför med tuktuk i två halvdagar, det kostade oss 25 dollar plus fem som han fick för att han var så bra. Dag ett åkte vi till Ta Phrom, en ruin kan man säga, där träden hade växt in i templet, mystisk miljö. Sen åkte vi till det stora Angkor Wat som var stort och pampigt. Överallt är det inhuggna skulpturer i form av djur, människor och buddhor. Har nog aldrig sett så många varianter av Buddha i hela mitt liv.

Dag två startade vi redan kl 7.00 och kom till ett tomt Bayon i Angkor Thom. Helt fantastiskt!!! Ett tempel med torn där varje torn hade stora ansikten inristade, som ett sagoslott. 216 ansikten. Största upplevelsen för mig. Sen gick vi runt i Angkor Thom och tittade på små tempel och den välkända Elefantterassen. Självklart kunde man även rida elefant på området;-).

Igår kväll tog jag pedicure ute på stan. En reflektion är att kambodjanerna har lite att lära utav thailändskorna, dom har inte samma stil och gör det inte lika fint men det är helt ok för 35 kronor.

I morse tog vi buss från Siem Reap ner till Phnom Penh, en skumpig resa på sex timmar...vägarna i Kambodja har mycket kvar att önska men för 6 dollar var det okej.

En av mina största rädslor i livet är kackerlackor...jag har inga problem med alla små ödlor men just kackerlackor är hemska tycker jag. Den här resan har jag tack och lov bara sett två, en levande och en död...tills idag...

Bussen gjorde ett stopp i en liten "håla" två timmar utanför Siem Reap. Där gick vi av och sträckte på benen. Direkt är där folk som tigger och gärna vill sälja frukt, mat och vatten. I ett par av stånden stod dom och sålde kackerlackor och scorpioner i olika smaker! Såååå vidrigt! Ett kambodjanskt par som satt bredvid oss på bussen köpte flera olika sorter i små påsar och ägnade kommande timme till att stoppa dessa odjur i munnen med stor aptit...först tog dom av benen och sen...kvinnan satt och matade mannen som gapade så glatt. Jag kunde ju inte låta bli att filma, den filmen kommer så fort vi är hemma igen, vi skrattade så vi grät.

Nu är vi tillbaka på vårt hotell i PP och njuter en kall Angkor vid poolen. I morgon kväll flyger vi hemåt igen...

En underbar resa med massor av upplevelser är slut. När jag har tid igen ska ni få lite hotelltips, restaurangtips och boktips;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar