måndag 27 februari 2012

Kreativ praktikplats sökes



Jag har en kompis som går sista året på gymnasiet. Hon är inte särskilt glad i skolan men duktig på design och har mvg i alla designämnena. För tredje gången på tre år ska hon nu praktisera i sex veckor. Sex veckor är ganska lång tid när man ska praktisera. Hur ska man hitta något meningsfullt, vem tar emot en gymnasietjej som behöver praktik för att hitta det hon ska göra i framtiden inom design? Och inspireras. Hade hon gått på högskolan och kanske varit halvt lärd redan hade hon ju kunnat tillföra något. Nu behöver hon i stället en praktik som tillför henne något istället. Vem ställer upp på det? Vem har möjlighet att ställa upp på det?


Kanske någon som designar och producerar något där hon kan vara med och både delta men också få insyn i vad man kan utbilda sig till för roliga jobb när man har en designådra/talang i sig. För det har hon. 


Jag försöker hjälpa den här tjejen för det tycker jag att vi vuxna ska göra. Jag skulle önska att hon fick en praktikplats som gav henne inspiration, inspiration för framtiden. Inspiration som ger henne lite tankar och idéer så hon kommer på vad hon ska och kan göra i framtiden. Något där hon får med sig sin talang och kan få ett kul jobb där hon använder sin talang. En praktikplats som inspirerar henne.


Ett tag tänkte jag att det hade kanske varit mer inspirerande för henne att gå en grafisk design kurs i sex veckor, lära sig In Design, Photoshop och Illustrator för det har skolan missat...men var finns det en sån som kör just en sån kurs just dom sex veckorna?


Någon som har något tips? Någon som kanske till och med har en plats i sitt kreativa jobb? Det är en kul, glad tjej som gillar att jobba. 


Förra året gick jag en kurs på Berghs i Stockholm. Det var en PR-kurs som var jättekul och inspirerande. Berghs är väldigt duktiga framför allt på heltidsutbildningar inom PR, kommunikation och grafisk design. Jag läste att deras PR-elever just nu är ute på praktik och samtidigt bloggar på Dagens Media under "prpraktikanterna". Vilken kanonidé, att låta praktikanterna berätta om sin praktik. Läs och inspireras! Vore något för gymnasieskolorna. 


Varför är vi så dåliga på att inspirera våra ungdomar i gymnasiet? Det är ju där vi ska inspirera, få dom att se vad dom har för fantastiska möjligheter. Idag är gymnasiet nästan lika tråkigt som högstadiet. När ungdomarna går ut efter tre år är dom ofta (jag säger inte alla och inte alltid) uttråkade och hatar allt vad skola och utbildning heter. Där tycker jag att vi har misslyckats.


Det finns så otroligt många fler möjligheter idag än när jag var ung. Det finnas massor med spännande utbildningar, men vem berättar det? Sista året på gymnasiet får man kanske några kataloger i brevlådan, men vad säger dom? Vem berättar om allt kul? Vem har berättat om Anders Bagges nya utbildning på Örenäs? Vem har berättat om Hyper Island och deras flörtevent? Vem har berättat om Berghs för den delen? Att man kan åka utomlands och plugga och få förhöjt studiebidrag? 


Jag har många ungdomar runt omkring mig som går i gymnasiet eller som precis gått ut. Jag har inte hört någon som vet exakt vad dom ska göra eller som har fått information och inspiration till vad som finns där ute efter gymnasiet. Dom flesta tror att plugga innebär universitet i många år, något som kanske känns lite tufft efter 12 år i skolan. Men vem har då visat dom hur man kan bo på nationer, hur man kan delta i en massa superroliga gemenskaper, att "plugga i Lund" inte alls är som att gå i gymnasiet?


Jag söker jobbet, jag kan bli inspiratören! Jag har så många idéer på hur man skulle kunna göra! Kom igen nu politiker, skolansvariga osv, inspirera det viktigaste vi har! 


Våra härliga ungdomar <3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar