onsdag 15 februari 2012

Ny energi & nya verktyg - Asana it is

Nytt jobb och sjuk känns sådär bra. Vet inte vilket år jag senast hade influensa och så kommer den när jag ska vara alert och på hugget på nya jobbet. Nytt jobb betyder ju nya människor, ny organisation, ny kultur, nya produkter, nya arbetsuppgifter och då går jag och blir sjuk...men, nu har jag accepterat det och efter en dag på jobbet med rinnande ögon, hosta och huvudvärk som inte gick att mota bort med alvedon så blev det sängen igår och idag. I morgon ska jag gå till jobbet igen, nu räcker det.

Och apropå mitt nya jobb...jag har ju varit ledig några månader och ska nu samla ihop mig och fokusera på ett jobb. "Ja, vadå" tänker säkert ni som har jobbat hela tiden och som kanske med viss avundsjuka har sett hur jag haft tre månaders ledighet fyllda av fika, luncher, träning, promenader, en härlig långresa och en massa annat "gott för själen" tid. Jag håller med, det har varit fantastiskt! Men, baksidan är ju att det just nu känns som att hjärnan också har gillat ledigheten, ganska mycket till och med. Så mycket att den har fastnat i ledighetsläget...jag är totalt skräckslagen över hur jag ska kunna fokusera igen, bli projektledaren/kommunikatören Åsa igen, hålla alla bollarna i luften igen samtidigt som jag ska träna, umgås, fika, läsa, facebooka, twittra, läsa bloggar, övningsköra, gå ut med hundar, städa, handla och allt annat som hör livet till...hur lyckades jag med det förr? Jag vet, såklart jag kommer lyckas igen...

Jag läser en hel del bloggar, älskar bloggar! En tjej som bloggar och som har skrivit ett helt underbart inlägg om just detta, hur man håller alla bollarna i luften, hur man fokuserar, hur man har koll på sin tid...Hon (Sanna heter hon) presenterar sig så som en tjej som "jobbar med kommunikation & sånt. Är rätt nördig och trivs bäst i träningskläder". Kunde varit jag;-)

Kunde varit ännu mer jag när jag läste inledningen på hennes senaste inlägg "Sanna <3 verktyg", dessutom gillar hon precis som jag när verktygen dessutom är snygga (får dock leva med att det blir PC oxh Samsung på jobbet...);-)

"Jag vet inte hur ni funkar, men jag har alltid beundrat folk med koll. Folk som minns saker. Som tycks ha hjärnkoll på allt de någonsin upplevt. Själv är jag verkligen inte sådan. Min hjärna kan närmast jämföras med ett katastrofområde. De flesta celler springer runt i vild panik, och ett fåtal behåller fokus och försöker städa upp röran.
Det här blev väldigt tydligt när jag började jobba. Jag klarar helt enkelt inte av att ha för mycket i huvudet, hälften försvinner på ett ögonblick. Och rädslan för att glömma saker gjorde att jag fick svårare att koncentrera mig. Så vad gör man när man identifierar ett problem? Man löser det. Så klart."
Så nu har jag en rad olika verktyg och är redo att kasta mig in i mitt nya jobb, återgå till att med energi och koll projektleda och kommunicera på mitt nya jobb. Kanske blir det inte riktigt lika mycket "bra för själen" tid, men med rätt planering så ska jag nog få till det också! 
Läs gärna om Sanna´s verktyg här
Asanas betyder yogaposer. För ett år sedan var jag flitig utövare av Bikram yoga vilket jag tyvärr slutade med helt enkelt för att den enda studion som finns i Malmö området låg helt fel för mig. Bikram yoga är ett fantastiskt verktyg för att hitta energi, fokus och avslappning. Nu ligger mitt jobb alldeles bredvid studion, tror det är ett tecken <3
Wish me luck! 

3 kommentarer:

  1. Kul att du gillade tipsen, och tack för länk! :)

    SvaraRadera
  2. Hej hej
    Så klart det är ett tecken på at du ska börja igen,bikram yoga är underbart både fysiskt & psykiskt.
    Ha det så bra & tack för din fina blogg.
    Varma hälsningar
    Lise-Lotte Nydahl

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jaa, nu ska jag nog ta mig i kragen och börja yoga igen. Tack för era fina bloggar också:-)
    Åsa

    SvaraRadera