söndag 11 mars 2012

Ett varumärke med en lång historia

Taken på fyran just nu, så spännande. Perfekt söndagsfilm, är lite trött på Wallander faktiskt. Igår hade jag och Kristian en lördagkväll helt obokad, utan några ungdomar och utan hundar. Det är inte ofta det händer, tur det för då hade det nog blivit tråkigt. Vi gick på bio och såg Hamilton med Persbrandt. Spännande, tempo och Persbrandt gjorde sin roll kanon. Jag kan varmt rekommendera.


Idag började jag tidigt med ett långt bubbelbad i solen, ensam tyvärr men jag ville inte väcka den som sov så sött<3 Vid 11 hämtade Veronica mig och det blev en mysig bastu med brunch hemma hos Agnetha. Så himla lugnt och mysigt!


Nu har jag precis jobbat ett par timmar, planerat veckan och fixat en brief till en byrå för en site jag ska projektleda för en ny produktserie. Ett riktigt kul projekt! 


I veckan var jag i Osby och besökte Lekoseum, vårt leksaksmuseum med hela BRIO´s historia. Det var en upplevelse, ett starkt varumärke med en lång historia bakom sig. 
 1884 startade Ivar Bengtsson sin korgfabrik
som han 1908 gav till sina söner
Bröderna Ivarsson i Osby, BRIO
Kreativt!
 BRIO importerad och sålde allt möjligt från
korgar, skor, pipor, trädgårdsmöbler och leksaker.
Många snickare i trakten uppvaktade BRIO och
runt 1934 började man märka dom riktigt
fina träleksakerna som tillverkades i trakten
med BRIO.
 BRIO sålde fina dockskåp som bland
annat konkurrerade med Lundby. Dom
fina 70-talsmöblerna kom från BRIO.

 Många av oss tänker nog tåg när vi tänker BRIO.
Tåget är fortfarande en av våra viktigaste
produkter och under ständig utveckling.
 Min favorit är taxen, Sampo. Första
taxen kom 1958 liksom clownen.
 Ett av Ivar´s barnbarn åker till USA
för att importera och skapa kontakter.
Hans fru är mycket drivande och
jobbar som exportchef på BRIO under 
hela sitt liv. Hon är den som tar in
Barbie till Sverige. Första gången som
Barbie säljs i Sverige är 1963 på NK
i Stockholm.

 Första julkatalogen!
 Den första träleksaken är en häst,
en gång Sveriges mest sålda leksak.
1907 var det och sedan fanns det en
häst i sortimentet ända in på 70-talet.
1949 gör man om varumärket.
1983 köper BRIO Alga av Bonniers. Idag ett spännande
varumärke i BRIO-koncernen. Alfapet har fått ett 
rejält uppsving i och med Wordfeud. Kolla efter
Alfapet på Facebook, mycket nostalgi:-)

Ha en mysig söndagkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar