måndag 19 mars 2012

"Könsbarriären i legovärlden..."



Finns det någon flicka som INTE har lekt med Barbie, dockskåp, dockor och dockvagnar? Jag tror nog dom flickorna är få. Jag har en pojke och en flicka, när Sanna lekte med Bratz och Christopher med Actionman så var det ingen som höjde på ögonbrynen direkt. Helt normalt skulle jag säga. Sanna hade rosa fondvägg och Christopher en blå, Sanna hade ofta klänning eller tunika, det hade inte Christopher. 


VAD är det då som gör att Lego Friends får så otroligt mycket kritik för könsdiskriminering?! En artikel i DN "Legomuren mellan pojkar och flickor" talar om "könsbarriären i legovärlden"....
"vad Lego faktiskt gjort för att vinna tillbaka de flickor de förlorade när de gjorde om sitt produktsortiment från könsneutralt och utvecklande är den värsta sortens exempel på hur man reproducerar könsstereotyper och skamlöst låser in barn i inskränkta könsroller."


I artikeln låter det som rena rama misshandeln av våra barn.Varför har det inte blivit en sån här debatt över alla krigsdataspel, dinosaurieleksaker, cowboyleksaker, Spiderman etc etc? Listan över pojk- respektive flickleksaker kan göras lång. Jag minns när jag som överlycklig liten flicka fick mitt Lundby dockskåp, min BRIO spis och min pratdocka. Jag minns också hur min egen dotter tjatade efter Bratz dockor och lyckan när hon äntligen fick en.


Jag får en dålig känsla över den här debatten. Det finns en tradition som jag inte tycker om att vi försöker bryta, då fokuserar jag hellre på löneskillnaderna mellan män och kvinnor än om vi lekte med dockor eller bilar när vi var små...ni får gärna förklara för mig vad det är som är så fel med tjej- respektive killeksaker? Har vi verkligen misshandlat våra barn i generationer bakåt genom att låta flickor vara flickor och pojkar vara pojkar?


Nu ska jag i alla fall lägga mig med senaste numret av min favorittidning, Elle. Ännu ett omslag som jag bara älskar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar