måndag 27 augusti 2012

Träning, snack och ovanor


Tänk vad det vimlar av planering som aldrig blir av, undanflykter och mycket snack om träning, nyttig mat, jobb, barn osv osv. Dom som snackar mest är tyvärr oftast dom som sällan håller det dom säger mer än några veckor. Jag har några runtomkring mig som planerar sin träning in i detalj, dom ska gå på (minst) tre pass i veckan, springa x km, powerwalka, gå på Army Fitness, utmana i  hälsokampen, gå till PT och skaffa anpassat program i gymmet...hälften blir av och oftast håller det i några veckor och sen snackas det inte på ett tag. Eller så kommer undanflykterna; barnen, jobbet, mannen, frun, ryggen, nacken eller så kommer det en ny planering...


Träningen är faktiskt min goda vana. Jag håller inte på och snackar, jag tränar år ut och år in. Nån gång emellan blir det kanske bara en eller två pass i veckan men oftast tränar jag någonting runt fyra gånger i veckan. Jag har gått ett par bootcamp, jag har sprungit ett antal lopp, ingen mara men dock en halvmara, jag springer eller powerwalkar varje vecka året om, jag boxas, går på spinning eller combat. I perioder har jag gått på Bikram Yoga. Jag snackar sällan om mina planer, dom behåller jag för mig själv. För planer det har jag också såklart. Jag försöker variera min träning och jag tränar oftast själv. Min träning är ett beroende som jag inte klarar mig utan, som jag njuter av och som gör mig lycklig och glad. Jag älskar att svettas och ta ut mig till max, känslan efteråt är underbar. Jag har några goa tjejer på gymmet, några är där ofta, året om, och några kommer sporadiskt. Jag tror att dom flesta "snackisarna" hade mått bättre om dom hade stannat här och nu, tagit en dag i taget och varit glada och nöjda över dagens pass. En gång är mer än noll gånger...

Nu låter jag som en besser wisser, vilket jag faktiskt inte är. Jag har ännu inte berättat om mina dåliga vanor...för dåliga vanor har jag! Jag äter 4-5 bitar Lindt mörk choklad med sea salt varje dag, godis ett par dagar i veckan utöver Lindt, älskar mackor särskilt tunnbröd med smör och leverpastej, jag älskar god mat och äter alldeles för lite grönsaker, fikar gärna, jag dricker gärna en kall mellanöl med min man särskilt på sommaren när solen skiner, ibland blir det fler om det är fest eller after work och då gärna i kombination med en cigarett eller två. 

Det finns flera saker jag skulle vilja sluta med men det snackar jag sällan om. Tänk vilken tur att jag tränar och bara har ett par kilo för mycket, undrar hur jag hade sett ut annars...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar