fredag 29 mars 2013

"Cadavre Exquis"

Idag är vår sista dag i Österrike! Det är lite tråkigt när en semester är slut men det är ändå alltid skönt att komma hem. Vi kommer dessutom hem till ett nymålat och nystädat hus! Lyx!

Den här skidresan har vi varit i Mayrhofen i Österrike tillsammans med ett 20-tal vänner och lika många ungdomar. Har saknat mina backpacker ungdomar! Vi har inte haft bästa vädret men åkt en hel del och utnyttjat hotellets fina spa. Två fina dagar har det blivit på slutet och nu blir det en sista som ser sådär ut...vädermässigt är detta vår sämsta skidvecka sen 2001...

Red Bull och Adobe kör gemensam kampanj under våren. En kampanj som går ut på att massor av blivande konstnärer och designers från hela världen målar/designar ett gemensamt konstverk. Både "på riktigt" och digitalt i en blandning, den som är med får inte se hela utan bara den del som gjordes precis innan och sen fyller man på. Det hela avslutas med en utställning på olika platser i världen. "Red Bull Collective Art" kommer från "Cadavre Exquis" som är en samarbetsmetod som introducerades av surrealisterna runt 1925 och går ut på att ord eller bilder fogas samman till ett kollektivt konstverk.

Hittills har närmare tiotusen deltagare från över 100 länder anmält sitt intresse för att delta i projektet. Många av deltagarna är verksamma fotografer och konstnärer. Projektet är dock öppet för alla som är intresserade av skapande – vilket innebär en möjlighet för oupptäckta förmågor att visa upp sin konst.

Sök "Red Bull Collective Art" på Facebook.

I maj är det vernissage i Sverige. Ska kolla var och se om man kan åka dit. Jag gillar som ni vet samarbeten mellan varumärken, det förstärker och ger en dynamik. Om dom är bra skapar det nya tankar och mening till varumärket. Ofta kommer det även nya spännande produkter ur ett bra samarbete. Sen gillar jag när man lyckas skapa en spridning genom "snack", kreativitet och engagemang som i denna kampanjen. Människor över hela världen skapar något tillsammans. Ni minns väl Twitter kampanjen som Berghs eleverna gjorde för några år sen, "Don't tell Ashton". Red Projects samarbeten för en god sak är en stor favorit hos mig, Red Amex, Converse osv. Den senaste Coca Cola med Marc Jacobs är också fin. Converse har gjort många som är riktigt fina.

http://tomeandyou.blogspot.co.at/2011/02/allting-kommunicerar.html

http://tomeandyou.blogspot.co.at/2011/02/converse-hjartar-marimekko.html

http://tomeandyou.blogspot.co.at/search?q=Lovikka

(Märkligt att ett bloggprogram inte har en funktion för länkar...)

Nu är det frukost och sen blir det sista dagen i Alperna! Glad Påsk! (Såklart måste jag visa en fin Påsk bild från BRIO, visst är den fin!)

Bilderna på kampanjen har jag lånat på Facebook.















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar