tisdag 6 september 2011

LinkedIn på engelska eller svenska?



Vilken bra tisdag jag fick, det trodde jag inte efter måndagen...den blev alldeles överfylld och avslutades med en anställningsintervju med andan i halsen, fylld med stress och tankarna på flera andra håll...det är så typiskt mig. Jag hade jättebra saker inbokade men i vanlig ordning alldeles för många...någon som känner igen sig? 


Ja, så hur ska man kunna sitta och verka lugn, cool, ha bra inputs och frågor, rätta kommentarerna och sälja in sig själv...jag skrev såklart ett tackmail efter mötet:


Jag: Tack för jättetrevligt möte! Det kändes som att ni bla bla bla bla och att jag gärna vill jobba hos er typ bla bla bla. Träffas gärna igen bla bla bla...
Han: Tack själv! Jag återkommer. Hilsen  


Intresserad eller inte? Företaget verkar super, jobbet kanon och om ett mirakel sker kanske vi ses igen! Löfte till mig själv: tagga ner dina dagar och fokusera (och om vi ska ses igen ska jag absolut vara snygg i håret och fokuserad;-))


Dagen idag blev alltså bättre! En mysig (om än lite kort) fika med min kära vän fotograf Tine, en lång sittning hos frisören (yes, jag såg för jävlig ut i håret på intervjun dessutom...), ett riktigt Power Hour pass hos Carlos, en skön promenad med hundarna, en middag på tu man hand med sonen och sen en härlig stund i kyla, blåst och regn i vår fantastiska bubbelpool 38 grader varm. Känner mig lagom avslappnad och ren nu.


Kvällen avslutas med några sidor deckare i min älskade läsplatta och Sex and the city som är tillbaka i trean 23.00!  


I dessa söka jobb tider så fick jag se en intressant artikel om att bygga upp sitt personliga varumärke och hitta jobb via LinkedIn och andra sociala medier, den är från Medievärlden (i somras). Vi diskuterade just LinkedIn på jobbet häromdagen och hur man skulle använda detta forum för att hitta ett jobb. Vi var alla överens om att vi skulle skriva på engelska...men i denna artikel står det klart och tydligt att man ska skriva på svenska om man vill hitta jobb i Sverige...jag har kollat ett tio-tal av mina connections och alla har skrivit på engelska...


Sen gäller det att vara aktiv! 2-4 timmar per vecka rekommenderas! Jag sätter igång med en gång...frågan är bara om jag verkligen ska ändra allt till svenska?


Vad tycker ni?







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar