tisdag 8 maj 2012

4Good på Palladium - Sunshine stories!

Trevlig kväll på 4Good eventuell på Palladium ikväll. Föreläste inför 400 tjejer gjorde Elisabet Gummesson, Malin Hammar och Malin Berghagen. Temat är mycket positivt och föreläsningarna är glada och fyllda med humor, men i botten ligger ändå lite allvar. Jag tyckte bäst om att lyssna på Malin Berghagen, jag gillar både henne och hennes syster Kristin Kaspersen. Malin B pratade om självkänsla och att stå på egna ben. Malin Hammar har jobbat utomlands inom hotellbranschen i 30 år. Ett liv som slutade i tre hjärtinfarkter, 2009 kom hon hem till Sverige. Det var en glad föreläsning med många små historier från hennes liv utomlands. Temat rakt igenom var attraktionslagen som uppenbarligen präglat hennes tänk och enligt henne själv fört henne genom livet. Typ, jag vill gifta mig och vips så dyker det upp en man att gifta sig med, eller jag ska sälja in min kedja till storföretaget X och vips fastnar hon i en hiss med självaste chefen... Elisabet Gummesson pratade mycket om sitt jobb som någon typ av familjeterapeut, som en av mina väninnor som var med sa, "jag känner mig lurad", Jaa, varför pratar vi fortfarande om män och disk, tvätt och matlagning? Om otydlighet i kvinnans kommunikation? Har vi inte lärt oss någonting? Eller är det så att dom flesta lever kvar i den typen av relation? För mig kändes det nästan lite som att hon pratade om och till en annan generation. Samtidigt som jag med oro i magen undrar om det kanske är så en "vanlig" familj ser ut? Mannen kommer hem från jobbet, lägger sig på soffan och undrar när det ska bli middag? Eller att det inte är ok att kvinnan lever sitt liv med träning, vänner och aktiviteter trots att hon är fru och mamma? Skulle inte temat kunna vara lite mer "seniort" även om det sitter 400 tjejer i publiken? Jag och mina väninnor har inte detta temat när vi träffas och pratar, har ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar