onsdag 19 december 2012

"Deepshit inlägg: tonåren" av Magdalena, 13 år

Magdalena <3
Jag har en helt underbar systerdotter som är 13 år. Hon har en underbar blogg, bloggar nästan varje dag om sitt liv i Bjärred fyllt av skola, kompisar, familj, resor och andra aktiviteter. Massor med shopping. Magdalena har diabetes och är glutenintolerant vilket hon helt öppet skriver om. En stark, glad tjej som verkligen har en gåva, att kunna skriva.

Häromdagen skrev hon om tonårslivet och dess utmaningar. Inlägget fick rubriken;
"Deepshit inlägg: tonåren". Jag har frågat om jag får återge vissa delar och det får jag gärna.


"Tonåren är en så jvla svår tid. Många tårar fast ändå en grymt bra tid.
Man kommer in i puberteten, skaffar killar & allt med de, vänskapen & massa mera & mitt i allt detta ska man ha tid för plugget.
Livet är för fan inte lätt!
Ja ni tycker säkert att jag har ett skit kul liv så varför skulle jag kunna klaga & vara ledsen?
Jo mitt liv är helt underbart & jag har en underbar familj, släkt & vänner & trivs i skolan & en kul fritid och hittar på en massa saker, grymt underbart.
Men även ifall livet är så grymt kul kan man ändå vara ledsen & deppa!
Tonåren består av en himla massa depp tycker jag btw.
Nu sitter jag i alla fall här framför min rosa dator och skriver detta inlägg samtidigt som tårarna rinner, jag har haft en bra dag & vart på centan med Matilda & köpt de allra sista julklapparna så dan har vart bra men sen finns de saker som finns där inuti mig och trycker ner mig."

"Jag tycker därför ni som läser min blogg ska veta att tonåren suger balle men samtidigt äger.
Jag mår skit bra på utsidan & har grymma dagar men sedan när jag väl är ensam och sitter här i mitt rum tänker jag på de sakerna och de trycker ner mig så in i helvete och tårarna kommer fram & just nu går jag runt och mår dåligt så in i och måste bara skriva ut mig så jag gör det här för jag har ändå inte en så speciellt stor blogg så shit the same."

Så fint och med en sån inlevelse att jag (nästan) minns min egen tonårstid och alla tankar och känslor som bubblade runt. 

"Kärlek : Har nån av er nånsin gillat en som inte gillat er tillbaka? Börjat gilla er killkompis? Det är såklart många som har det! Det ända jag tänker säga till er är jag är i de lägena nu & det är sjukt jobbit!"

Älskade, fina Magdalena! Du kommer gå långt i livet, du har så klart för dig, kanske blir du journalist eller författare? Det är en gåva att kunna skriva och bra för själen att klä sina känslor i ord. Modigt att blogga om det som är livet och fint att kunna uttrycka sina känslor så rakt och öppet.
Kusiner på var sin sida av tonårslivet,
13 och 19 år!

Love <3

(Följ gärna Magdalena´s blogg)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar