torsdag 4 augusti 2011

Hallonlakritsskallen - vilken succé



Jag fortsätter med godis:-) (Bilden har jag lånat på Google bilder) Godis ligger mig varmt om hjärtat, jag älskar godis och godiskvällar med film...för mig gäller mest choklad förutom när jag ett par gånger för länge länge sen var gravid och åt Rollo och Aco mint (kan inte tänka mig något värre idag!). En gång i tiden vräkte jag i mig en påse bilar per kväll...Om jag är "dagen efter en kul fest" så blir det gärna ostbågar. Vilket är ditt favoritgodis?


Det finns en väldigt duktig tjej vid namn Ulrika som jag har berättat om tidigare, hon jobbar idag som internetstrateg på Hilanders och skriver bland annat en blogg som heter "I love social commerce" som jag skrivit om tidigare, den är riktigt intressant om man är intresserad av den "businessen". Idag hittade jag ett inlägg i hennes blogg som handlar om Hallonlakritsskallen, jag har inte ens reflekterat över att den kallas så men vet ju exakt vilken godis det är. Inte min favorit men ett superspännande case att läsa om.


Hallonlakritsskallen är egentligen ganska ful men supercool, tycker jag. Den har en egen sida på Facebook med över 300 000 fans, sidan är såklart väldigt aktiv och har ett kul spel, Beware of the broccoli . Eftersom jag jobbar på en kommunikationsbyrå med just den digitala biten och en hel del med Facebook tycker jag det är inspirerande att läsa om kul case och varumärken. Spel och tävlingar på Facebook ger ju ofta många besökare. Det är en byrå, Bolt, som jobbar med företaget Bubs AB som står bakom godisskallen, dom öppnade sidan för två år sedan och ser den som en väldigt viktig säljkanal och kommunikationskanal till slutkund. På frågan varför sidan blev så framgångsrik svarar Copywriter Marcus från Bolt så här;


"Jag skulle säga att det finns flera anledningar:
1. Det är en omtyckt och välkänd produkt.
2. Det är ”rätt” produkt för Facebook.
3. Aktiva säljare på Bubs använder företagets medverkan på Facebook som ett försäljningsargument.
4. Facebook inkluderas i alla marknadsföringskanaler.
5. Vi har haft ett aktivt PR-arbete med allt från mediapitcher till kontakt med bloggare.
6. Fingertoppskänslan gällande typ av inlägg och timing.
7. Skapande av en vi-känsla."



Vidare så säger Marcus att;


"Det är en direktkanal till slutkunderna som tidigare saknades, som hjälpt oss få förståelse för godisälskare i alla åldrar. Dock är inte antalet fans det viktiga i den här satsningen utan det ekonomiska resultatet är det primära, oavsett om det är Facebook, på webben eller i den fysiska butiken.
Att öka kännedomen om Bubs och företagets övriga produkter har hela tiden varit i fokus. Facebook har öppnat nya dörrar för Bubs säljare och är i dag ett effektivt försäljningsverktyg."



Läs gärna mer på Ulrikas blogg!


Jag tycker det är så kul att godisbitarna tar sån stor plats och kan generera så mycket som över 300 000 fans och fungera som en viktig säljkanal. Det är precis som Ahlgrens bilar som jag skrev om igår, som har knappt 30 000 fans. Där finns också lite kul spel, förresten. 


Jag undrar varför Hallonlakritsskallen har 10 gånger fler fans än Ahlgrens bilar...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar