onsdag 4 maj 2011

Social Commerce



Vi trotsade regnet och åkte till Lilla torg igår kväll och bara hade det mysigt. Maten på Koi var fantastisk, jag fick en helt underbar lax med inbakad broccoli. Jag fick också fina blommor och en riktigt fin ring från Georg Jensen!!! DET blev jag glad för! Puss älskling!


Idag har byggarna kommit tillbaka från sitt påsklov och muren är i full gång igen. Det tar en himla tid bara...underarbete, mura och sen ska den putsas och målas...sen ska trädäcket på plats, planket och betongplattan...allt detta ska vara klart om en månad?

Jag slutar nog tänka trädgård en stunde så jag går över till något helt annat;-) Vet ni vad Social Commerce (social shopping) är? Det betyder helt enkelt att man använder sociala funktioner i sin e-handel/shop, att du kan rekommendera detta till din vän, sätta betyg, chatta och ha forum för kundtjänst till exempel. När du loggar in kan du se vilka av dina vänner som gillar just det plagget till exempel. Man tar med sina kompisar när man shoppar på nätet precis som i den verkliga världen! Ett jättebra exempel på detta som har fått stor uppmärksamhet här är faktiskt Ellos Friendstore där man kopplar ihop sitt Facebook konto med Ellos.se - det tycker jag är ganska coolt att Ellos har fräschat till sig så! Jag vet inte hur Ellos varumärke står sig i konkurrensen med H&M och Gina som är min dotters favoriter men tittar man på hemsidan så gör dom verkligen sitt bästa.


Social Commerce är på väldig frammarch! Kommer ni ihåg Ulrika som jag nämnde i samband med Hilanders häromdagen? Hon är expert på detta område och har en egen blogg om just social e-handel, riktigt intressant. Jag hittar mycket inspiration där.


Nu är det Lagerhaus tur, det är en kedja jag gillar. Kul prylar till kul priser, alltid nåt kul när man kommer dit. Imorgon lanserar dom ett e-handelssamarbete med sex svenska mat/bak och inredningsbloggar. Jag gillar idén, ska bli kul att se hur det blir. "Det är ett unikt samarbete och vi svenskar kan nu shoppa socialt online" står det i pressmeddelandet:-) Det ska bli riktigt spännande att se hur detta ska fungera och hur bloggarna deltar! 


Här kommer ett par bilder från vår härliga vårträdgård! Låt er inspireras!


Utsikten från mitt sovrumsfönster...



Ikväll är det konsert, Sanna ska sjunga solo, "You were always on my mind".
God kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar