onsdag 28 december 2011

Phnom Penh - en upplevelse att minnas

Våra fyra dagar i Phnom Penh är över för denna gång. Just nu sitter vi vid poolen och äter frukost, free wifi och våra kära plattor är med. Bussen ner till havet går 12.45 och ska ta 4,5 timme...vi får väl se;-)

Efter en härlig dag vid poolen i förrgår blev det utflykt igår. Ja, förresten så var vi på en "girl bar" och åt kvällen innan. Vi upptäckte det för sent och usch vad jag kände mig obekväm att sitta med två (!) tjejer vid mitt bord. Men dom fattade ganska snart att vi inte var sugna på dom...maten var god och vi en erfarenhet rikare.

Tillbaka till igår så tog vi en tuktuk till Killing Fields. En skitig resa på 45 minuter men med massor att se, vilket gatuliv här är. Tuktuk blandas med cykeltaxis och stora stora Lexus jeepar och mopeder i tusental. Trafiken går ganska sakta så man behöver inte vara orolig på något sätt. Alla är så trevliga och glada, vår chaufför stannade till och med och köpte munskydd till oss. Dom behövdes kan jag säga.

Killing Fields var en upplevelse men ganska litet och tack vare headsetet man fick där man följde historien medan man gick fick man en stark känsla av vad som pågått. Detta killing Fields är ett av ca 300 som man har hittat än så länge. Man befarar att det finns fler men pga minfälten kan man inte ta sig dit. Tanken med headset måste jag säga va mycket smart, deras engelska är dessutom bra och lätt att förstå.

Tillbaka i stan tittade vi på gatulivet och människorna, ett nöje jag har svårt att få nog av. Det är absolut min stora behållning av PP. Jag har problem att få in bilder i bloggen via min iPad. Kan det via Kristians samsung men det tar tid, ska försöka ta mig tid när vi kommer ner till havet. Vi har tagit fina bilder på människorna här och deras dagliga liv.

Vi ska till Sihanoukville och upptäcka strandlivet, en del öar bl à Robinson-öar där Robinson spelades in något av åren ska vi också besöka hoppas vi. Just nu hoppas vi att det lilla stället nere på stranden som vi har bokat är okej. Bloggarna säger både och...

Å

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar