lördag 2 juli 2011

Google+ - flip eller flop?



En mysig film filmad med en Nokia mobil:-)


Fredag idag igen. Idag kör jag med Sanna och Susanna (dotter och kompis) till Österlen direkt efter jobbet. Ska bli riktigt skönt att komma ut till den härliga luften även om det för mig bara blir till imorgon. Jag ska börja lördag morgon med en härlig joggingrunda tänkte jag. Sen stannar tjejerna några dagar.


Igår fick jag en inbjudan till Google´s nya sociala tjänst, Google+. Jag ser på Twitter att det är många som vill ha en inbjudan till Google+ som i media kallas för "Facebook utmanaren".
Som ni ser är den ganska lik Facebook. Du lägger upp dina inlägg för dina vänner, delar foton och annat, det finns en "Gilla-knapp" fast här heter den "+1", eftersom du är inloggad på ditt Google-konto har du uppdateringar osv med dig när du surfar runt på nätet. 
På ett ganska kul sett kan du dela in dina vänner i olika "kretsar", där kan du välja vilka som ska se vad av dina inlägg, bilder osv. Drag and drop, du drar dina vänner till den grupp du vill dom ska vara i. Perfekt för mina ungdomar...detta ska mamma inte få se;-). 
Chatten finns här också, men Google har tagit den delen ett steg längre, det kallas Hangouts...funkar som en videokonferens, kanske lite business inriktning också?

Frågan är nu hur mycket socialt på nätet vi orkar? Det tar mycket tid med FB, Twitter, LinkedIn, bloggar och nu även Google+, hur ska vi komma ihåg alla? Det finns ju ett stort antal fler än dessa som jag använder. Personligen vill jag ha så få arenor som möjligt samtidigt som jag ju vill va där mina vänner är...vi får väl se hur det går för denna, men jag tror det ska väldigt mycket till för att FB ska utrotas...704 094 420 är med i FB i denna stund (minus kanske 10% som har dubbla sidor osv), i Sverige är vi 4 241 260 pers vilket är 45% av befolkningen. Det finns massor med spännande statistik att hämta på Facebookskolan.

Jag går med så ser vi vad som händer:-)
















5 kommentarer:

  1. Google+ verkar spännande...
    Tack Åsa för att jag finns med i din blogglista!!
    Kram och ha en fin helg

    SvaraRadera
  2. Hej Åsa,
    En lite fräck fråga: Du har inte möjlighet att skicka en inbjudan till mig för Google+. Skulle gärna testa det själv. hakan.hansson[snabel-a]edison.se

    SvaraRadera
  3. Hej Annika! Tack för din kommentar:-) Vilken blogg är din?

    SvaraRadera
  4. Hej Håkan,
    Jag ska testa och skicka till dig, om du fortsätter läsa min blogg:-) Hälsn. Åsa

    SvaraRadera
  5. Håkan! Du måste ha en gmail-adress för att jag ska kunna bjuda in dig. Om du fixar det kan du maila mig på asa.lundquist@gmail.com:-)
    Åsa

    SvaraRadera