måndag 7 februari 2011

Helgens funderingar

Måndag morgon och jag sitter vid min dator efter måndagsfrukosten med tjejerna i Vellinge. Det är verkligen en riktigt mysig del av veckan. Ett gäng tjejer som äter frukost och startar veckan tillsammans, jätteinspirerande tycker jag!

Hemma igen sitter jag vid min dator och funderar på ett par olika saker från helgen som gick. Den ena är Melodifestivalen som vi hade på i lördagskväll...jag som alltid har älskat detta program och minns alla schlagerlåtar med Björn Skifs, Tomas Ledin, Carola, Lena Ph...men vad har hänt?

Nu är det en kommersiell och riktigt dålig historia tycker jag, deltävlingar, andra chansen, flera veckors tjat för att få fram en låt som ska slåss med Europas andra låtar. Jag undrar om någon av lördagens låtar blir en sån där som vi ska sjunga till? Jag kan ju fortfarande texten på "Hollywood";-) Nix, det blir inte fler lördagkvällar framför detta program för min del ialla fall.

En annan sak som fångade mitt intresse var i Sydsvenskan igår, artikeln om statsministerns numera fd pressekreterare, Edvard Unsgaard. Tänk vad Facebook kan ställa till med om man inte tänker efter före man skriver i sin statusruta...

Någon sätter sig i Edvards trappuppgång och bajsar och Edvard ringer sin städerska som normalt städar hans lägenhet. Det är söndag och städbolaget rycker genast ut och städar trappan. Fantastiskt tycker Edvard och vill hylla sin städerska genom ett inlägg på Facebook...

Edvard använder ord som arbetslinjen, bajs, städfirma och invandrare i samma inlägg. Detta inlägg uppmärksammas av en twittrande journalist och sen är cirkusen igång. Edvard, som ju jobbar inom politiken, blir föremål för en "mediajakt" som slutligen resulterar i att han mister sitt jobb. 

Facebook är en öppen arena, inte bara en vänskapsklubb. Allt vi skriver på nätet är offentligt och kan ge trista konsekvenser. I just det här fallet tycker jag faktiskt synd om Edvard men i vissa andra fall som polisen som skrev jävla arbetsgivare, snattarunge osv, där kan jag bara hålla med om att en varning är på sin plats. Det finns en rad exempel på att man ska vara väldigt försiktig med vad man skriver...

Men som Brit Stakston, Kommunikationskonsult uttalade sig i artikeln; "Generellt tittar vi på den här typen av händelser med gamla glasögon", vidare säger hon "Vi är vid ett vägskäl, kanske blir det en backlash och vi blir mer försiktiga, eller så skapar det ett öppnare arbetsklimat". Om jag tittar på hur mina barn kommunicerar på nätet så tror jag att Brit har många poäng i det hon säger, vad tror ni?

Ha en bra måndag! 


Idag får ni ett par bilder från vår härliga Paris resa i höstas





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar