söndag 27 februari 2011

Allting kommunicerar

Snart dags att checka ut och flyga hemåt igen. "Livet efter detta" var en ganska okej film, Matt Damon var bra liksom hans motspelare, en fransk kvinna och en liten pojke som miste sin tvillingbror. Jag ger nog den 3,5 av 5.


Gårdagen på Berghs bjöd bland annat på ett inspirationsföredrag av en kille som jobbar på en av världens största digitala byråer, DIGITAS. Han pratade mycket om sociala medier och hur varumärken jobbar på nätet. Topplistan över sociala medier som vi konsumenter använder toppas av Facebook, tvåa kommer Twitter och trea är Linkedin. Tittar man på samma lista för vilka varumärkena använder så finns inte ens Facebook med bland top 10...YouTube ligger etta i den listan...Long way to go med andra ord.


Berghs är för andra året i rad rankade som världens bästa reklamskola. "Allting kommunicerar" som är min rubrik är Berghs mission, det bygger på att varumärken bara kan blir starka om allt hänger ihop, från ord till handling, från grafisk profil till virala kampanjer. Ska man lyckas krävs ett bra samarbete inom organisationen. Inte alla företag ser det på det sättet dessvärre...


En grupp studenter på Berghs (Interactive Communication kursen 2009/2010) fick i uppgift att synliggöra sin klass. Lösningen blev "Don´t tell Ashton"


Det startade med 140 tecken på Twitter och på tre dagar hade projektet nått 4 miljoner människor i 151 länder, alla utom Ashton visste. Idén var ett Twitter experiment som resulterade i ett konstverk. En Twitter användare som re-tweetade studenternas meddelande fick sin avatar på verket som blev större ju fler som deltog. Ashton Kutcher som just då var världens mest populära twittrare kunde med alla sina anhängare inta hela konstverket så han skulle inte få veta. Studenterna knöt sedan ihop projektet genom att besöka Ashton i LA. Gruppen vann guld i Eurobest - Europe´s Creative Advertising Festival and Awards i Hamburg.






Ha en underbar söndag alla!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar